سئو تکنیکال راهنمای کامل

سئو تکنیکال چیست: چک لیست کامل + راهنمای جامع Technical SEO

برای اینکه بتوانید فرایند سئو را به طور کامل انجام دهید و سایت خود را از نظر سئو تکنیکال نیز بررسی کنید حتما یک افزونه سئو نصب کنید. سئو داخلی به تمام فرآیندهایی که برای بهبود رتبه بندی در خارج از سایت انجام می‌شوند، گفته می‌شود؛ مانند لینک‌ سازی خارجی. هر چقدر سئو خارجی بهتر انجام شود، شانس شما هم برای رسیدن به صفحه اول گوگل بیشتر است. همچنین باید سعی کنید از دریافت لینک‌های خارجی باکیفیت، مرتبط و معتبر غافل نشوید؛ چرا که تاثیر بسیار زیادی روی وضعیت سئو سایت شما خواهد داشت. البته باید بدانید سئو خارجی را در چه زمانی انجام دهید و در انجام آن نیز زیاده روی نکنید.

با این حال، باید با دقت از آن استفاده کنید تا از جلوگیری از خزیدن صفحات مهم سایت خودداری کنید. کدهای HTML یک زبان نشانه گذاری برای موتورهای جستجوگر است و به ربات های گوگل کمک میکند تا صفحات سایت را راحت تر درک کنند و بفهمند که در هر کدام از صفحات سایت چه چیزی قرار دارد. در واقع با بهینه سازی کدهای HTML، ربات ها راحت تر و بهتر مفهوم صفحات سایت را درک و سریعتر آنها را ایندکس میکنند. به تمام اقداماتی که درون یک سایت برای بهینه سازی و رسیدن به رتبه های برتر گوگل انجام می‌شود، سئو داخلی میگویند. ناوبری بردکرامب یک ویژگی مفید در وب‌سایت‌ها است که پیمایش در سایت را برای کاربران آسان می‌کند.

اما اگر یک موتور جستجوگر نتواند آن را کرال (Crawl) کند و یا به اصطلاح امکان خزش سایت شما پایین باشد، تنها تعداد کمی از کاربران آن را خواهند دید. شما می توانید لیست مهم ترین خطا های وب سایت خود را در سرچ کنسول ببینید . در چک لیست سئو تکنیکال وب سایت خود ، برنامه دقیقی برای بررسی و رفع خطاهای سرچ کنسول از جمله خطای 404 قرار دهید . فایل robots.txt به موتورهای جستجو می‌گوید که کدام صفحات یا بخش‌های سایت شما را نباید خزیده یا ایندکس کنند. استفاده صحیح از این فایل می‌تواند به بهینه‌سازی بودجه خزیدن و جلوگیری از ایندکس شدن صفحات بی‌کیفیت کمک کند.

سئوی فنی یا تکنیکال سئو، بیشتر بر روی کدنویسی (code-level) وب سایت شما تمرکز دارد تا خزیدن یا در اصطلاح کراول کردن را بهبود بخشد و امکان دیده شدن در نتایج serp  گوگل را سریعتر و گسترده تر کند. گوگل برای راحتی خود، از برخی شاخص‌ها جهت تعیین و کیفیت محتوا ارائه کرده است. با استفاده از آن به راحتی می‌توانید از زبان نشانه‌گذاری استفاده کنید و کمک کنید تا گوگل و سایر موتروهای جستجو محتوای هر صفحه را بهتر درک کنند. استراکچر دیتا از طریق سایت Schema.org در دسترس کاربران قرار دارد و می‌توانید از افزونه وردپرس هم استفاده کنید. فایل robots.txt یک فایل متنی است که به موتورهای جستجو می‌گوید کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام صفحات باید نادیده گرفته شوند. این فایل به شما کمک می‌کند که محتوای حساس یا بی‌فایده را از ایندکس شدن جلوگیری کنید.

البته سئوی تکنیکال یک سوی دیگر هم دارد و شما ممکن است به جای بهینه‌سازی با اشتباهاتتان سایت را دچار مشکل کنید. مطمئن باشید اولین نفری نیستید که سعی به بهبود وضعیت سایت داشته اما به جای آن کل سایت را از چشم موتورهای جستجو پنهان کرده چرا که دستور اشتباهی را در فایل robots.txt قرار داده است. اما نباید صرفا برای خوش‌آمد موتورهای جستجو به فکر بهینه کردن جنبه تکنیکال سایت خودتان باشید. داشتن سایتی سریع، واضح و با دسترسی آسان در تجربه کاربری مخاطبان شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین بهینه‌سازی فنی سایت یا سئو تکنیکال یکی از بخش‌های مهم سئو محسوب می‌شود.

در این جلسه کلیات سئوی تکنیکال و اهمیت آن شرح داده شد و همچنین با کراول کردن سایت آشنا شدید. در بخش دوم آموزش سئوی فنی به دیگر موارد هرم سئوی فنی می‌پردازیم و دیگر موارد مهم سئوی تکنیکال را شرح خواهیم داد. در صورتی که تمایل دارید از انتشار بخش‌های بعدی مطلع شوید،‌ در خبرنامه بلوک سئو عضو شوید. اگر تجربه‌ای در مورد سئوی فنی و مشکلاتی که برای سایت شما ایجاد کرده است دارید نیز آن را با ما در میان بگذارید. با توجه به ایندکس کردن صفحات، ربات‌های جستجو سایت شما را برای جمع‌آوری سرنخ‌ها و یافتن کلمات کلیدی بررسی می‌کنند تا بتوانند صفحات وب شما را با جستجوی مربوطه جستجو کنند.

خب چرا استفاده از HTML5 در سئوی تکنیکال تأثیرگذار است؟ کدهای HTML به شما کمک می‌کنند صفحات را برای ربات‌ها خوانا کنید. اما ماجرا برای ربات‌های خزنده به شکل دیگری است، آنها مجموعه‌ای از کدها می‌بینند که می‌تواند گویای محتوای داخلی آنها نباشد. پس از تنظیم ساختار URL خود، لیستی از URLهای صفحات مهم را در قالب نقشه سایت با فرمت XML به موتورهای جستجو ارسال می‌کنید. انجام این کار به ربات‌های موتورهای جستجو اطلاعات اضافه پیرامون موضوع محتوا می‌دهد. ساختار درست و منطقی وب‌سایت به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا محتوای سایت را به درستی ایندکس کنند. وب‌سایت‌های کند نه تنها کاربران را ناراضی می‌کنند، بلکه توسط موتورهای جستجو نیز جریمه می‌شوند.

برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از تگ کنونیکال برای مشخص کردن محتوای اصلی استفاده کنند. همچنین اطمینان حاصل کنند که هر صفحه دارای عنوان و توضیحات متای منحصربه‌فرد است. علاوه بر این، نظارت منظم وب‌سایت برای مشکلات محتوای تکراری و حل سریع آن‌ها می‌تواند ایندکس شدن و عملکرد کلی سایت در نتایج را بهبود بخشد. Code bloat به وجود کدهای غیرضروری یا اضافی در یک وب‌سایت اشاره دارد که می‌تواند زمان بارگذاری وب‌سایت را افزایش دهد و بر عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد. زمانی که یک وب‌سایت دارای کدهای زیادی باشد، دانلود و ارائه محتوا توسط مرورگر ممکن است بیشتر طول بکشد. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش زمان بارگذاری صفحه شود که بر تجربه کاربر و رتبه‌بندی، تأثیر منفی خواهد داشت.

این فایل مثل یه تابلو راهنما برای ربات‌های گوگل عمل می‌کنه که بهشون میگه کجاها می‌تونن برن و کجاها نباید سرک بکشن. مثلاً شاید بعضی صفحات مدیریت یا صفحاتی که مهم نیستن رو نخوای به گوگل نشون بدی. شاید خودتان ندانید اما گاهی اوقات لینک هایی در بخش های مختلف سایت درج می کنید که پس از مدتی، صفحه آن حذف می شود یا آدرس آن صفحه تغییر می کند. در این صورت کاربر با کلیک کردن بر روی آن، وارد صفحه 404 می شود که نشان دهنده عدم وجود چنین صفحه ای در سایت است. این صفحه می تواند به اعتبار سایت شما آسیب بزند؛ البته نه تنها با یک یا دو بار مواجه شدن کاربر با این صفحه.

آن‌ وقت، گوگل بعد از چند ثانیه به شما می‌گوید که کاربران موبایل دسترسی راحتی و بی‌دردسری به این صفحه دارند یا نه و اگر نه، چه مشکلی باعث موبایل‌فرندلی نبودن آن شده است. این ابزار نحوهٔ بارگذاری سایت را با توجه به فاکتورهای Core Web Vitals در دستگاه‌های مختلف تجزیه‌وتحلیل می‌کند و عملکرد شما را با عددی از بین ۰ تا ۱۰۰ نشان می‌دهد. داشتن لینک‌های شکسته در سایت‌ تاثیر مستقیمی در بالا یا پایین‌ رفتن رتبهٔ سایت‌تان ندارد؛ ولی هم روی تجربهٔ کاربر تاثیر منفی می‌گذارد و هم شناسایی و کراول‌کردن صفحات شما را برای گوگل سخت‌تر کند. در سال ۲۰۱۴ بود که گوگل اعلام کرد برای رتبه‌بندی صفحات، سایت‌های امن را در اولویت قرار می‌دهد و داشتن گواهی SSL را به‌عنوان یک فاکتور رتبه‌بندی مهم در نظر می‌گیرد. چطور؟ کافی است از کراول‌شدن محتواهای غیرضروری و بی‌اهمیت جلوگیری کنید تا بودجهٔ شما برای صفحه‌های مهم خرج شود.

در این بخش بهتر است از علم Information Architecture یا سازماندهی اطلاعات در وب سایت‌ها استفاده کنید. بنابراین همگامی تولید محتوا و رعایت سئو تکنیکال برای بدست آوردن سریع‌ترین نتایج ضروری است. اگر کراولر با خطاهای سرور زیادی در یک سایت مواجه شود، ممکن است خزیدن در سایت را به‌طورکلی متوقف کند که می‌تواند باعث ایجاد مشکلات زیادی در ایندکس شدن سایت می‌شود. علاوه بر این، نظارت منظم وب‌سایت برای یافتن و برطرف کردن خطاهای ریدایرکت‌ها به کراول بهینه سایت شما کمک کند. ساختار و معماری وبسایت باید منطقی باشد تا ربات‌های موتورهای جستجو بتوانند راحت درمیان صفحات بخزند و ارتباط میان آن‌ها را نیز درک کنند.

نظارت بر عملکرد سرور از دیگر فاکتورهای سئو فنی است تا مطمئن شوید که سرور کاملاً روان کار می‌کند. این نظارت شامل جمع‌آوری معیارهایی نظیر زمان استفاده از CPU، مقدار فضای مصرف‌شده حافظه و تعداد فرآیندهای در حال اجرا است. با نظارت بر این معیارها می‌توانید هرگونه مشکل یا ناهنجاری در عملکرد سرور را تشخیص دهید. نظارت بر عملکرد سرور موجب می‌شود تا پیش از تبدیل‌شدن مشکلات ساده به مشکلات اساسی، به‌سرعت اقدامات اصلاحی را انجام دهید. برنامه‌های جمع‌آوری اطلاعات مورداستفاده توسط موتورهای جستجو، با اسامی عنکبوت (Spider)، خزنده (Crawler) یا ربات (Bot) شناخته می‌شوند. چند ویژگی کلیدی برای یک وب سایت بهینه شده فنی یا سایت پیرو سئو تکنیکال وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد هر یک چه ویژگی‌هایی را شامل می‌شوند.

داده های ساختار یافته در چند سال اخیر اهمیت بیشتری پیدا کرده است زیرا در نتایج جستجو به شدت توسط گوگل استفاده می‌شود. برای حل این مشکل، شما باید دامنه مورد نظر خود را تنظیم کرده و موتورهای جستجو را در مورد انتخاب خود مطلع کنید. خبر خوب این است که بعد از انجام یک بررسی تکنیکال از سئو وبسایت خود و رفع هرگونه مشکلات احتمالی آن، دیگر مجبور نخواهید شد دوباره با آن برخورد کنید. سئو خارجی  که به آن Off-Page نیز گفته می شود، مجموعه کارهایی است که در خارج از سایت شما انجام می شود. هدف این مدل سئو، ارتقای برند و محبوبیت سایت شما در سراسر وب و محیط خارج از آن است. استفاده از SSL و پروتکل https یکی از فاکتورهای رتبه بندی است که گوگل به آن توجه می‌کند.

در فرآیند سئو تکنیکال می‌توان به موتورهای جستجو دستور داد که یک یا چند صفحه را از طریق فایل robots.txt کراول نکنند. این فایل دارای دستورالعمل‌های متعددی است که به موتورهای جستجو اعلام می‌کند که این وب‌سایت خزیدن در صفحات خاص یا کل سایت را ممنوع کرده است. ربات‌های موتور جستجو از صفحات وب مشابه آنچه شما درخواست داده‌اید بازدید می‌کنند. هر بار که موتور جستجو از یک صفحه وب بازدید می‌کند، یک کپی از اطلاعات و محتوای آن صفحه ایجاد کرده و همچنین تمام لینک‌های موجود در آن صفحه را یادداشت می‌کند. زمانی که کار موتور جستجو در آن صفحه از وب به پایان برسد، تمام اطلاعات در بانک اطلاعاتی ذخیره می‌شوند. سپس موتور جستجو لینک بعدی از فهرست خود را انتخاب می‌کند که هنوز از آن بازدید نشده است.

وقتی یک روبات وب‌سایت شما را کراول می‌کند، ابتدا فایل robots.txt را چک می‌نماید. این پروتکل می‌تواند به روبات‌های وب اجازه دهد یا اجازه ندهد که بخش‌هایی از سایت شما را بررسی کنند. اگر می خواهید از ایندکس شدن سایت های خود جلوگیری کنید، از یک متا ربات noindex استفاده کنید. ممکن است بخواهید برخی صفحات خود را ایندکس نکنید و دسترسی کراولر را به طور کلی مسدود کنید. در جلسات پیش بلوک سئو آموختید سئو چیست و الگوریتم‌های گوگل که بر روی سئوی سایت اثر دارند بررسی شدند.

یکی دیگر از ابزارهای پرکاربرد در بخش سئو سایت، ابزار Screaming Frog است. با استفاده از این ابزار می‌توانید وضعیت سئو سایت خود را بررسی کنید و لیستی از مشکلات سایت در اختیار داشته باشید. در هر سایت ممکن است تعدادی لینک خراب، شکسته یا 404 وجود داشته باشد که از آن مطلع نباشید. وجود لینک‌های شکسته باعث می‌شود تا کاربر یا موتورهای جستجو هنگام ورود به صفحه مقصد با ارور 404 روبرو شوند و به این ترتیب رتبه سایت شما پایین بیاید. با افزونه رنک مث و ابزار اسکریمینگ فراگ نیز امکان مشاهده و بررسی لینک‌های 404 وجود دارد.

برای آشنایی با این گزارش‌ها، پیشنهاد می‌کنیم مقالهٔ «سرچ کنسول چیست (راهنمایی برای تازه‌کارها)» را مطالعه کنید. در هر دو حالت، اگر صفحات ایندکس‌نشده‌ای دارید که باید ایندکس شوند، کافی است برچسب noindex یا یا خطاهایی را که گوگل گفته، رفع کنید و دوباره از او بخواهید که صفحه را ایندکس کند. با قراردادن این کد به تمام موتورهای جست‌وجو می‌گویید که ربات آن‌ها اجازه ندارند وارد پوشهٔ «Photos» شوند. هرچه سایت شما معماری ساده‌تری داشته باشد، هرج‌ومرج کمتر می‌شود و سرعت پیدا و ایندکس‌ کردن صفحات هم بالا می‌رود. مثلث سئو را که فراموش نکرده‌اید؟ بیایید فرق دو ضلع دیگر آن را با سئوی فنی بررسی کنیم.

همچنین، استفاده از ابزارهای گوگل مانند Google Search Console برای بررسی وضعیت ایندکس شدن صفحات و حل مشکلات احتمالی ضروری است. URLهای ساده، کوتاه و حاوی کلمات کلیدی مرتبط می‌توانند به موتورهای جستجو و کاربران کمک کنند تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند. از استفاده از کاراکترهای خاص و طولانی خودداری کنید و سعی کنید URLها را به‌صورت توصیفی و معنادار نگه دارید. ساختار سلسله‌مراتبی URLها نیز می‌تواند به بهبود ناوبری و فهم بهتر ساختار سایت کمک کند. نقشه سایت یا sitemap یکی دیگر از اقدامات مهم سئو تکنیکال است که بصورت یک فایل شامل کدهای XML است.

برای رسیدن به این هدف، عنکبوت‌ها یا ربات‌های موتور جستجو محتوای سایت شما را می‌خزند و سپس اطلاعات را در ایندکس موتور جستجو ذخیره می‌کنند. به طور قطع وب سایتی که سئو تکنیکال را دست کم می گیرد، برای افزایش سرعت سایت، ریسپانسیو بودن، بهینه سازی ساختار URLها و موارد مختلف اقدامی نکرده است. در نتیجه، این کار باعث می شود تا تعامل کاربر با سایت شما کمتر شده که در نهایت با افت رتبه و تنبیه آن توسط گوگل همراه می گردد. در صورتی که اصول سئو تکنیکال در سایت شما رعایت نشود، رتبه بندی مقالات و صفحات سایت به شدت افت کرده و حتی ممکن است ایندکس نشوند. بسیار مهم است تا اقداماتی از جمله ایجاد نقشه سایت، بهینه سازی فایل txt، اضافه کردن بردکرامپ و ناوبری سایت یا اصلاح ساختار آن به درستی انجام شوند. منوهای بردکرامب سیستم‌­های ناوبری هستند که اطلاعاتی در مورد موقعیت مکانی کاربر در یک وب سایت ارائه می­‌دهند.

یکی از مهم ترین مسائلی که هنگام ورود ربات های گوگل به سایت شما بررسی می شود، محتوای صفحه است. اگر محتوای صفحه شما تکراری باشد، گوگل آن را به عنوان اسپم و محتوای کپی شناسایی می کند که در این صورت آن صفحه رتبه نمی گیرد. حتی کلمات کلیدی هر صفحه هم باید مجزا باشد تا آن صفحه بتواند با کلمه کلیدی خاص خودش رتبه بگیرد. بسیاری افراد سئوی فنی را نادیده می‌گیرند ولی نقشی که سئو تکنیکال برای دریافت ترافیک ارگانیک ایفا می‌کند، بسیاری بااهمیت است. ممکن است محتوای شما بهترین نوشته باشد اما اگر به درستی کراول نشود،‌ افراد کمی آن را خواهند دید. با افزایش استفاده از دستگاه‌های موبایل، بهینه‌سازی سایت برای این دستگاه‌ها ضروری است.

سئو تکنیکال (Technical SEO) به مجموعه ای از فرآیندها و اقداماتی گفته می شود که بر بهبود ساختار و عملکرد فنی وب سایت متمرکز است. این بخش از سئو با هدف بهبود تعامل موتورهای جستجو با وب سایت انجام می شود تا صفحات به راحتی خزیده (Crawled)، نمایه سازی (Indexed)، و رتبه بندی (Ranked) شوند. ایجاد یک فونداسیون فنی قوی برای وب‌سایت، تجربه بهتری برای کاربران به ارمغان می‌آورد. برای نمونه می‌توان به سرعت بارگذاری بالای یک وب‌سایت اشاره کرد که بخش مهمی از آن مربوط به سئو تکنیکال است و موجب بهبود تجربه کاربری می‌شود. تسلط بر اصول اولیه سئو تنها آغاز راه بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو است. اگر واقعاً قصد دارید که از رقبای خود سبقت بگیرید، باید پای خود را فراتر از اصول اولیه بگذارید.

یکی از دسته‌بندی‌های رایج در مورد سئو، تقسیم‌ کردن آن به سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است. پیش از این سئو تکنیکال را تعریف کردیم، حالا برای آن‌که موضوع برایمان روشن‌تر شود سئو داخلی و سئو خارجی را تعریف می‌کنیم تا شناخت تفاوت‌ انواع سئو برای ما آسان شود. سایت باید قابلیت معرفی به گوگل و به اصطلاح ایندکس شدن را داشته باشد .در سایت های وردپرسی ، باید اجازه ایندکس شدن توسط ربات های گوگل داده شود . هم چنین وبسایت شما باید قابلیت ایندکس و کراول توسط خزنده ها را داشته باشد . اگرچه بسیاری از اقدامات سئو فنی نیازمند دانش کدنویسی نیستند، اما داشتن اطلاعات پایه از HTML، CSS و جاوااسکریپت می تواند در شناسایی و حل مشکلات پیچیده بسیار کمک کننده باشد.

این بدان معنی است که خزنده‌های موتورهای جستجو باید بتوانند JavaScript را به درستی تفسیر کنند تا بتوانند محتوای آن را به طور دقیق کراول کنند. با تسلط بر این علم، وب‌سایت شما به یک اتوبان پرسرعت تبدیل می‌شود که به طور مستقیم به رتبه‌های برتر گوگل ختم می‌شود. در این مقاله، شما را به سفری هیجان‌انگیز در دنیای سئو تکنیکال خواهیم برد. در این سفر، با رازهای موتور جستجو آشنا خواهید شد و یاد خواهید گرفت که چگونه با بهینه‌سازی فنی وب‌سایت خود، رتبه خود را در گوگل به طور چشمگیری ارتقا دهید. همواره یکی از مشکلاتی که طراحان سایت و شرکت ها با آن دست و پنجه نرم میکنند فروش و بازدید کم سایتشان است.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری